CSG. Book 14. Chapter 2. Section 3 True Loyalty and Filial Piety Is Being Obedient and Loving Others – 참된 충효는 순종하며 위하는 사랑을 베푸는 것

3) 참된 충효는 순종하며 위하는 사랑을 베푸는 것
Section 3. True Loyalty and Filial Piety Is Being Obedient and Loving Others

효자는 부모가 살아 있을 때 효도를 해야 되는 것입니다.
Filial sons and daughters must fulfill their filial duty while their parents are alive.

충성도 군왕이 살았을 때 해야 되는 것입니다.
Loyalty also must be fulfilled when the king is alive.

죽은 후에는 천 만 배의 효성이 쓸데없고, 천 만 배의 충성이 쓸데없다는 것입니다.
It is no use at all trying to fulfill your filial duty after your parents have died. Loyalty is of no use at all when the king is dead.

그렇게 하는 것들은 간사한 패들입니다.
People who try to do this are deceitful.

죽어서 큰 제사상을 해 올리는 것보다 살아서 한마디의 말로라도 위로하는 것이 낫고,
Rather than making a big memorial service for your parents after they die, it is much better to say even one good thing to comfort them while they are alive.

자기가 슬픔의 상대가 돼 가지고 그 마음을 위로하는 것이 오히려 천만 가지로 진설해 놓은 그 제단보다도 아름답다는 것을 알아야 됩니다.
It is much more beautiful to become a partner in their sadness and try to comfort their hearts while they are alive, rather than setting up a service with thousands of kinds of food for them after they die.

죽음길을 추모하면서 가는 사람보다도 그 죽음길을 가기 전에 목적을 위해서 가는 사람이 더 귀한 것입니다.
It is much more precious to fulfill your filial duty before your parents die, rather than just cherish their memory. (51-223, 1971.11.28)

효자가 되려면 언제나 부모의 마음 방향과 일치되어야 되는 것입니다.
Filial children must always unite with their parents’ heart and direction.

효자의 길을 가는 사람은 부모와 동떨어진 행동을 하는 사람이 아닙니다.
People going the way of filial piety are not those who behave in a way far different from their parents.

부모가 동으로 가면 동으로 가야 되는 것이고, 부모가 서로 가면 서로 가야 되는 것입니다.
If the parents go east, then the children should go east.
If the parents go west, then they should go west.

가다가, 가는 목적을 제시했다가 한꺼번에 뒤로 돌아서라면 돌아서야 되는 것입니다.
If the parents have given a certain direction, but suddenly make an about-face, then the filial child must follow them.

거기에는 이의가 없어야 하는 것입니다.
There should be no dissent from this.

열 번 가다가 열 번 돌아서라 하더라도 또 돌아서서 따라가야 되는 것입니다.
If you follow your parents when they leave home, and each time they order you to turn back and go home, you should turn to go back but then do an about-face and follow them anyway, even if this happens ten times.

반항했다가는 끝까지 효자의 도리를 지키지 못하는 것입니다.
If you protest, you will not be able to fulfill your filial duty.

부모가 미친 놀음을 하면 자식도 미친 놀음을 해야 되는 것입니다.
If parents behave in a strange way, their children also must behave likewise.

부모의 명령이라면 미친 놀음이라도 해야 되는 것입니다.
If parents give an order, then the children must follow accordingly, even if it is means behaving strangely.

미친 놀음하는 그 자체는 안 됐지만, 부모가 모르고 하면 모르지만 알고 한다는 것입니다.
Acting in a strange manner in itself is not good. You may think that your parents are doing things unknowingly, but actually they know what they are doing. Therefore, you should follow.

그러면 왜 부모가 미친 놀음을 하느냐?
Why would parents behave in a strange way?

효자 가운데서 최고의 효자를 선출하기 위해서는 그 길밖에 없기 때문입니다.
Their strange behavior would serve to identify the most filial child out of all the filial children.

백 명의 효자가 있다면, 그 백 명 가운데 으뜸될 수 있는 효자를 만들기 위해서 그 부모는 미친 놀음을 하는 것입니다.
If there were one hundred filial children and the parents acted strangely enough, the most filial of them all would eventually emerge.

그렇지만 그 변덕을 사실로 알고 생명을 바쳐 가지고 그 부모의 명령 앞에 절대 순응함으로 말미암아 그는 효자의 왕도 될 수 있는 것입니다.
The filial son, who absolutely accommodates his parents’ orders at the risk of his life, even though he knows his parents are being capricious, can even become the king of all filial children. (62-32, 1972.9.10)

효자는 부모님을 사랑하고 형제를 사랑한 사람입니다.
Filial children are people who have loved their parents and brothers and sisters.

보다 위하고 보다 사랑하는 사람이 그 가정의 상속자가 되는 겁니다.
The child who lives the most for others, and who loves the most, will become the heir of the family.

그렇기 때문에 전부 다 그런 길로 방향을 잡아야 됩니다.
So, you should all try to go that way.

오늘날의 모든 이상적 작용의 주류가 참사랑이 가는 길입니다.
Today, the way of true love is the mainstream of all ideal action.

참사랑이 주류입니다. 그 외에는 모든 것이 방계적 흐름입니다.
True love is the mainstream. Everything outside of this is secondary.

그러므로 효자 효녀가 되라는 말은 좋은 말입니다.
That is why it is good to tell people to become filial children.

오늘날 시대 차이가 있다고 말을 하는데, 어머니 시대하고 젊은 시대하고 차이가 있다고 말을 하는데, 천만에요.
Today, people say there is a generation gap between the mother’s generation and the younger generation, but that is nonsense.

어머니 시대하고 젊은 시대하고 사랑에도 차이가 있어요?
Is there a generation gap between the love in the mother’s generation and that of the young generation?

여자로 태어나서 혼자 살 수 있어요?
Should a woman live alone?

또 남자로 태어나서 혼자 살 수 있어요? 말도 말라는 겁니다.
Should a man live alone? That is ridiculous.

일년을 지내고 있다가 가는 데도 하루만 더 있었으면 좋겠다고 하는 말, 그것은 귀한 말입니다.
Even though you’ve been together with someone for a year, you might say, “I wish you could stay for another day.” These words are really precious.

백 년 살고 가는 데도 ‘아이고 한 시간만 더 살고 갔으면 좋았을 걸…’ 하는 아내들이 되어 있어요?
If the husband and wife live to be a hundred, is there a wife who says, “Oh, I wish I could live for one hour longer?” Have you become that kind of wife?

그런 남편들이 되어 있어요? 그런 형제들이 되어 있어요?
Have you become that kind of husband? Have you become that kind of brother or sister?

돈 몇 푼 때문에 ‘형님은 형님이고 나는 나지.
Sometimes, families split up over a very small amount of money. If a brother says, “Brother, you are you, and I am me.

형님, 내가 100만 원 꿔줬는데 왜 안 줘?
I lent you a million won, so why don’t you pay me back?

사랑이고 뭣이고 나는 싫어, 돈이 제일이야!’
I don’t like love or anything else. Money is the most important thing!”

이런다면 그 사람은 타고난 복을 다 팔아먹는 겁니다.
Then he is losing all the blessing he was born with.

타고난 복이 천만장자, 억만장자가 될 수 있는 복을 타고났는데,
Let us say he was born with the fortune to become a millionaire or a billionaire.

사랑이 있으면 모든 우주의 복이 와서 둥지를 쳐 줄 텐데,
If he had love, then all the blessings of the universe would have come and built a nest for him;

무자비하게 ‘아이고 저 짠 녀석’ 하고 도망간다는 겁니다.
but instead the universe will run away without pity, saying, “My! What a miser he is!”

그래서 인간들은 효자를 좋아하는 겁니다.
This is the reason people like filial children. (141-298, 1986.3.2)

부모의 사랑의 길을 따라가려니 효자가 필요하고,
In order to follow the path of loving the parents, there must be filial children.

나라의 사랑의 길을 따라가려니 애국자가 필요하고,
In order to go the way of loving the nation, there must be patriots.

세계의 사랑의 길을 따라가려니 성인 같은 사람이 필요한 것입니다.
In order to go the way of loving the world, there must be people who are like saints.

여러분의 아들딸이 많지만 그 아들딸 가운데, 아들 중의 아들이 누구냐?
All of you have many sons and daughters, but who is the best of them all?

자기를 위하여 사랑의 인연을 두터이 가진 아들을 효자라고 하는 것입니다.
The one who has the deepest bond of love with you is the filial child.

효자 중의 효자를 중심삼고 부모의 갈 방향을 연결시키는 것입니다.
Centering on the most devoted of filial children, parents decide the direction that they will go. (136-205, 1985.12.29)

어머니 아버지가 똥을 싸고 그보다 더한 것을 하더라도 전부 다 자기 애기와 같이 사랑하고 품어줄 수 있는 아들딸이면 효자입니다.
Filial children are those who would love and embrace their parent as their own baby even if he or she became incontinent or worse.

하늘나라에 갈 수 있는 아들딸이다, 이렇게 보는 겁니다.
Such children will go to heaven. (116-86, 1981.12.20)

아들딸 중에는 효자도 있을 것이고, 그저 보통의 아들도 있을 것이고 불효자도 있을 것입니다. 세 종류입니다.
Among your sons and daughters, there is a filial child, an ordinary child and an unfilial child. There are three kinds of children.

최고의 효자가 되려면 하나님하고 겨누어 가지고 져서는 안 된다는 결론이 나옵니다.
I conclude that if you want to become the most filial child, you must compete against God and not lose.

그러려면 어떻게 해야 되느냐? 역사과정에 왔다 갔던 성현 현철 그 누구보다도 하나님의 뜻 앞에 추호라도 의심하는 자가 되면 안 됩니다.
So what must you do? You must become people who, more than the
saints and sages or anyone else throughout history who has come and gone, have no doubt at all about God’s will.

하나님께 ‘당신이 아들을 뗄 수 있는, 의심되는 말만 나에게 하더라도 나는 믿겠소. 믿지 못할 거라 하더라도 믿겠소.
You must say to God, “Father, even if you were to say something unbelievable to me that could separate us, I would believe it. Even if you did something unbelievable, I would believe you.

사랑하는 부모가 제일 악한 부모가 되어 채찍질을 하더라도 나는 사랑하는 효자 이상의 마음을 가지고 당신을 받들겠소.’라고 하라는 것입니다.
Even if you changed from being a loving parent into the most evil parent who whips me, I would respect you with a heart greater than that of a filial child.”

하나님은 그렇게 알고 계십니다.
God would expect this. (73-59, 1974.7.29)

부모가 잠을 자더라도 효자는 잠을 못 자는 것입니다.
A filial son cannot sleep, even if his parents are sleeping.

잠자고 나서는 죄인같이 회개하는 생활을 한 것입니다.
After I slept, I led my life repenting as a sinner for having slept.

먹고 나서도 미안해서 눈치를 보는 사람입니다.
Even after eating, I would feel sorry.

결국은 뭐냐 하면 효자의 길을 어떻게 갈 것이냐?
In the end, how should we walk the path of filial piety?

이걸 보면 선생님은 미친 사람입니다. 부모를 알아봤나, 처자를 알아 봤나, 형제를 돌아봤나, 친척을 알아봤나, 나라를 알아봤나…. 내가 나라를 안 알아 준 것이 아닙니다.
From this perspective, I am a crazy person. Did I take care of my parents? Did I take care of my wife, my children or my brothers and sisters? Did I take care of my relatives? Did I take care of my country? Actually, I never forgot my country.

더 차원 높은 입장에서 나라를 위해서 가려니…. 내가 나라를 위해서 왜정 때 눈물을 흘린 것은….
I was working for my country on a higher level… The tears I cried for Korea during the Japanese rule…

애국자에 지지 않는 눈물을 흘린 것입니다.
they are tears that could compare with any patriot’s. (62-58, 1972.9.10)

부모끼리 정말 이 길을 죽더라도 가지 않을 수 없다는 것을 알았다고 한다면, 자식을 하나님편에 데리고 가지 않으면 안 됩니다.
If the parents realize that they must go this way, even though they might die, then they must bring their sons and daughters to God’s side.

부모의 사명을 다하지 못한 것은 알지 못해서인 것이고,
The reason why parents don’t fulfill their parental duty is because they do not know what it is.

안다면 제물로서라도 데리고 가지 않으면 안 된다는 것입니다.
If they know what it is, then they must do it, even if it means standing as a sacrificial offering.

그러니까 선생님은 ‘어버이가 제대로만 서 있다면 자식이 구원되지 않는 일은 없다’고 합니다.
So, if the parents act in the right way, there is no such thing as “no salvation for their child.”

그것은 채찍으로 치더라도 선입니다. 만약 부모에 대해서 불효자가 있다면 내쫓아야 합니다. 그리고 부모에게 효도하는 자를 자기의 집에 데려다가 양자로 세워야 합니다.
Even if it is necessary to whip their children to bring them back to God, this can be thought of as good. (15-202, 1965.10.9)