DP. Part 1. Chapter 1. The Principle of Creation. 1-2 THE RELATIONSHIP BETWEEN GOD AND THE UNIVERSE – 하나님과 피조세계와의 관계

2.THE RELATIONSHIP BETWEEN GOD AND THE UNIVERSE – 하나님과 피조세계와의 관계

위에서 논술한 바에 의하여, 피조물은 모두 무형의 주체로 계시는 하나님의 이성성상을 닮아 실체로 분립된
하나님의 실체 대상이라는 것을 알았다.
We have learned that every creation is God’s substantial object partner, formed in His likeness as a discrete projection of His dual characteristics.

이러한 실체대상을 우리는 개성진리체(個性眞理體)라고 한다.
God exists as the incorporeal subject partner to all beings.

인간은 하나님의 형상적인실체대상이기 때문에 형상적 개성진리체라하고, 인간 이외의 피조물들은 상징적인 실체대상이기 때문에 그것들은 상징적 개성진리체라고 한다.
Human beings are object partners embodied at the level of image, and the rest of creation are object partners embodied at the level of symbol. These object partners are called individual embodiments of truth, in image and symbol.

개성진리체는 이와 같이 하나님의 이성성상을 닮아 실체로 분립된 것이기 때문에,
Individual embodiments of truth are discrete manifestations of the dual characteristics of God.

그것들은 하나님의 본성상적 남성을 닮은 양성(陽性)의 실체와
Therefore, they can be distinguished broadly into two classes: those of yang qualities which resemble the original internal nature and masculinity of God,

그의 본형상적 여성을 닮은 음성(陰性)의 실체로 분립된다.
and those of yin qualities which resemble the original external form and femininity of God.

그뿐 아니라 이와 같이 분립된 개성진리체는 모두 하나님의 실체대상이기도 하기 때문에,
Although individual embodiments of truth belong to either of these two classes,

그것들은 각기 하나님의 본성상과 본형상을 닮아서 그 자체 내에 성상과 형상의 이성성상을 갖추게 되며,
since they are all substantial object partners to God—resembling His original internal nature and original external form—

그에 따라서 양성과 음성의 이성성상을 함께 갖추기도 하는 것이다.
they each possess within themselves both internal nature and external form, and likewise both yang and yin.

여기에서 이성성상(二性性相)을 중심하고 본 하나님과 피조세계와의 관계를 요약하면,
In light of our understanding of the dual characteristics, the relationship between God and the universe can be summarized thus:

피조세계는 무형의 주체로 계시는 하나님의 이성성상이,
The universe as a whole is a substantial object partner to God.

창조원리에 의하여 상징적 또는 형상적인 실체로 분립된 개성진리체로 구성되어 있는 하나님의 실체대상이다.
It is composed of individual embodiments of truth, each a unique manifestation of the dual characteristics of God at either the level of image or of symbol, as governed by the Principle of Creation.

즉 만물은 하나님의 이성성상이 상징적인 실체로 분립된 실체대상이요,
The myriad qualities of God, in their duality, are apportioned into diverse human beings, each an incarnate object partner at the level of image.

인간은 그것이 형상적인 실체로 분립된 실체대상이다.
These qualities are also apportioned into all the diverse things of creation, each an embodied object partner at the level of symbol.

그리고 하나님과 피조세계는 성상과 형상과의 관계와 같아서 내 외,
The relationship between God and the universe is similar to that between internal nature and external form.

원인과 결과, 주체와 대상, 종과 횡 등 이성성상의 상대적인 관계를 가지고 있는 것이다.
It is a mutual relationship like that between dual characteristics: internal and external, cause and result, vertical and horizontal, subject partner and object partner, and so forth.

이제 우리는 창조원리(創造原理)에 입각하여 동양철학(東洋哲學)의 중심인 역학(易學)의 근본을 알아보기로 하자.
Finally, from the viewpoint of the Principle of Creation, let us investigate the metaphysical concept at the root of East Asian philosophy which is based on the Book of Changes (I Ching).

역학에서는 우주의 근본은 태극(太極, 無極)이며,
There, the origin of the universe is the Great Ultimate (Ultimate Void).

그 태극에서 음양(陰陽)이, 음양에서 금(金) 목(木) 수(水) 화(火) 토(土)의오행 (五行)이,
From the Great Ultimate arose yang and yin, from yang and yin came forth the Five Elements—metal, wood, water, fire and earth

그리고 오행에서 만물이 생성되었다고 주장한다.
and from the Five Elements all things came into existence.

그리고 음양을 `도(道)’라 이르고(一陰一陽之謂道), 그 `도’는 곧
Yang and yin together are called the Way (Tao), or as the Book of Changes states, “One yang and one yin: this is the Way.”

`말씀'(道也者言也)이라고 하였다.
The Way is traditionally defined as the Word.

이 내용을 종합하면 태극에서 음양 곧 말씀이 나왔고,
To put all this together, from the Great Ultimate arose yang and yin,

이 말씀에서 만물이 생성되었다는 뜻이 된다.
or the Word, and all things came into being based on the Word.

따라서 태극은 모든 존재의 제 1 원인으로서 음양의 통일적 핵심이며 그 중화적 주체임을 의미한다.
Accordingly, the Great Ultimate is the First Cause of all existing beings, the integral nucleus and harmonious subject partner of yang and yin.

그런데 이것을 요한복음 1 장 1 절 내지 3 절에 기록된 바 말씀은 곧 하나님이시고 이 말씀으로 만물이 창조되었다고 한 그 내용과 대조해 보면,
It is written in the Gospel of John that “the Word was with God, and the Word was God,”9 and that all things were made through the Word.

음양의 중화적인 주체인 그 태극(太極)은 이성성상의 중화적 주체이신 하나님을 표시한 말이라는 사실을 알 수 있다.
Comparing this to the metaphysics rooted in the Book of Changes, we can surmise that the Great Ultimate, as the harmonious source of yang and yin or the Word, is none other than God who, as we have seen, is the harmonious subject partner of dual characteristics.

창조원리(創造原理)로 보더라도 말씀이 이성성상으로 되어 있기 때문에 그 말씀으로 창조된 피조물도 이성성상
으로 되어 있는 것이다.
According to the Principle of Creation, the fact that everything created through the Word has dual characteristics shows that the Word itself consists of dual characteristics.

따라서 음양이 곧 `말씀’이라고 한 역학(易學)의 주장은 타당한 것이다.
Consequently, the claim made in the Book of Changes that yang and yin together are the Word is valid.

그러나 역학은 다만 음양을 중심하고 존재계를 관찰함으로써 그것들이 모두 성상과 형상을 갖추고 있다는 사실을 몰랐었기 때문에,
However, this East Asian metaphysics observes the universe exclusively from the viewpoint of yang and yin while failing to recognize that all things also possess internal nature and external form.

태극이 음양의 중화적 주체인 것만을 밝혔을 뿐
Therefore, although it reveals that the Great Ultimate is the subject partner of harmonious yang and yin,

그것이 본래 본성상(本性相)과 본형상(本形狀)에 의한 이성성상의 중화적 주체라는 것을 밝히지 못하였다.
it fails to show that the Great Ultimate is also the subject partner of harmonious original internal nature and original external form.

따라서 그 태극이 인격적인 신(神)이시라는 사실에 관해서는 알지 못하였던 것이다.
Hence, it does not comprehend that the Great Ultimate is a God with personality.

이제 우리는 여기에서 역학에 의한 동양철학의 근본도 결국 창조원리에 의하여서만 해명된다는 사실을 알게 되었다.
We have learned that the root concept of East Asian philosophy as based on the Book of Changes can be fully elucidated only with the help of the Principle of Creation.

그리고 근래에 한의학이 점차 그권위를 더해 가게 되는 것도,
In recent years, Oriental medicine has become recognized to an increasing degree throughout the world.

그것이 음양을 중심으로 한 창조원리적 근거에 입각하고 있기 때문임을 알 수 있는 것이다.
Its success is due to the fact that its founding principles, which focus upon the concepts of yang and yin, are in accordance with the Principle of Creation.