DP. Part 2. Chapter 1. The Providence to Lay the Foundation for Restoration 3-2 THE FOUNDATION OF SUBSTANCE – 실체기대

Ⅱ. 실체기대
2. THE FOUNDATION OF SUBSTANCE

이와 같이 이삭은 아브라함을 대신한 ‘믿음의 기대’를 복귀하는 중심인물(中心人物)로서, 수양으로 ‘상징헌제’를 뜻맞게 드렸으므로 ‘믿음의 기대’를 세울 수 있었다.
Isaac thus became the central figure to restore the foundation of faith in place of Abraham. He established the foundation of faith by making the symbolic offering of the ram in a manner acceptable to God.

그러므로 이삭을 중심하고‘메시아를 위한 기대’를 세우려면, 여기에서 또 다시 그의 자식 에서와 야곱을 가인광 아벨의 입장에 분립하여 놓고 ‘실체헌제(實體獻祭)’를 함으로써
To establish the foundation for the Messiah in Isaac’s family, the foundation of substance had to be laid next. For this purpose, Isaac’s sons, Esau and Jacob, had to be placed in the divided positions of Cain and Abel respectively.

‘타락성을 벗기 위한 탕감조건’을 세워 ‘실체기대(實體基臺)’를 이루지 않으면 아니 되었던 것이다.
By making the substantial offering, they were responsible to fulfill the indemnity condition to remove the fallen nature and lay the foundation of substance.

아브라함이 ‘상징헌제(象徵獻祭)’에 실수하지 않았더라면 이삭과 그의 이복형(異服兄)이 되는 이스마엘이 각각 아벨과 가인의 입장에 서 가지고
If Abraham had not failed in the symbolic offering, Isaac and his half-brother Ishmael would have stood in the positions of Abel and Cain.

가인과 아벨이 이루지 못하였던 ‘타락성을 벗기 위한 탕감조건’을 세워야 했던 것이다.
They would have been responsible to fulfill the indemnity condition to remove the fallen nature which Cain and Abel did not accomplish.

그러나 아브라함이 그 헌제에 실패하였기 때문에,
However, because Abraham failed in the offering,

하나님은 그의 입장에 이삭을 대신 세우시고 이스마엘과 이삭의 입장에는 각각 에서와 야곱을 대신 세우시어 그들로 하여금 ‘타락성을 벗기 위한 탕감조건’을 세우게 하는 섭리를 하였던 것이다.
God set up Isaac in the position of Abraham, and Esau and Jacob in the positions originally intended for Ishmael and Isaac.It was then up to Esau and Jacob to fulfill the indemnity condition to remove the fallen nature.

그러므로 이삭을 중심한 에서와 야곱은 아담을 중심한 가인과 아벨의 입장인 동시에 노아를 중심한 셈과 함의 입장이기도 하였다.
For the purpose of making the substantial offering, Esau and Jacob were in the same positions under their father Isaac as Cain and Abel in relation to Adam, and as Shem and Ham in relation to Noah.

맏아들 에서와 둘째 아들 야곱은 각각 사탄이 침범한 아브라함의 첫째번‘상징헌제’와 사탄을 분립한 둘째 번 이삭 헌제의 상징이었으며,
Isaac’s eldest son Esau represented Abraham’s first symbolic offering defiled by Satan,

또 그들은 각각 가인과 아벨의 입장에서 ‘실체헌제(實體獻祭)’를 해야 될 악(惡)과 선(善)의 표시체들이었다.
while the second son Jacob represented the offering of Isaac by which Satan was separated.

에서와 야곱이 태중(胎中)에서부터 싸운 것은(창 25:22~23)이와 같이 그들이 각각 악과 선의 표시체로 분립되었던 가인과 아벨의 입장으로서 상충적인 입장에 있었기 때문이었다.
Moreover, Esau assumed the role of Cain as the representative of evil, while Jacob stood in the position of Abel as the representative of goodness. Esau and Jacob began fighting inside their mother’s womb ( Gen. 25:22-23 )

그리고 하나님이 태중에서부터 야곱을 사랑하시고 에서를 미워하신 것도(롬 9:11~13),
because they were in these opposing positions. Even then, God loved Jacob and hated Esau, (Rom. 9:11-13 )

그들은 각각 아벨과 가인의 입장에서 저들의 헌제 실패를 탕감복귀(蕩減復歸)해야 할 선악의 표시적인 존재들이었기 때문이다.에서와 야곱이‘실체헌제’로써 ‘타락성을 벗기 위한 탕감조건’을 세우기 위하여는 먼저 야곱이 아벨의 입장을 탕감복귀하는 조건을 세워야 하였다.
but this was for a providential reason: they were supposed to restore through indemnity the mistakes which Cain and Abel had made in their offering. However, before Esau and Jacob could fulfill the indemnity condition to remove the fallen nature and make the substantial offering, Jacob first had to fulfill the indemnity condition to restore the position of Abel.

In all, Jacob had the following missions: First, he should fulfill the indemnity
condition to restore the position of Abel, the central figure of the substantial offering. Next, he should make the substantial offering.

그런데 야곱은 다음과 같이 ‘실체헌제’를 거친 후에, 아브라함의 ‘상징헌제’실수로 말미암은 400 년 간의 탕감노정(蕩減路程)을 걷기 위하여 애급(埃及)으로 들어갔던 것이다.
Finally, as will be discussed in the next section, Jacob would enter Egypt to commence the four-hundred-year course of indemnity required of his descendants because of Abraham’s mistake in the symbolic offering. Jacob made the indemnity condition to restore the position of Abel in the following manner.

첫째로, 야곱은 장자(長子)의 기업(基業)을 개인적으로 복귀하는 싸움에서 승리의 조건을 세워야 하였다.
First, Jacob fulfilled the condition of victory in the fight to restore on the individual level the birthright of the eldest son.

사탄이 하나님이 창조하신 피조세계(被造世界)를 장자의 입장에서 점유하고 있기 때문에,
Because Satan took dominion over the universe created by God, Satan assumed the position of the eldest son.

하나님은 차자(次子)의 입장에서 그 장자의 기업을 빼앗아 나오는 섭리를 하시는 것이다.
God was cast in the position of the second son, from which He had to work His way toward restoring the birthright.

하나님이 장자를 미워하고 차자를 사랑하셨던 이유는 여기에 있다(말 1:2~3)
For this reason, God has favored second sons over firstborn sons, as in the case of Esau and Jacob: “I have loved Jacob but I have hated Esau.”(Mal. 1:2 )

그런데 장자의 기업을 복귀해야 할 사명을 띠고 복중에서부터 부름을 받은 야곱은 차자의 입장에서 지혜롭게 떡과 팥죽으로서 에서로부터 그 장자의 기업을 빼앗았던 것이다(창 25:34).
Jacob, as the second son who had the responsibility to restore the birthright of the firstborn son, cleverly obtained it from Esau in exchange for some bread and a pottage of lentils. (Gen. 25:29-34)

야곱은 장자의 기업을 중히 여기어 그것을 복귀하려는 입장에 섰었기 때문에 하나님은 이삭으로 하여금 그를 축복하게 하셨고(창 27:27),
Because Jacob highly valued the birthright and worked to reclaim it from his brother, God had Isaac bless him. (Gen. 27:27-29 )

이에반하여 에서는 그것을 팥죽 한 그릇에 팔아 버릴 정도로 경홀(輕忽)히 여겼기 때문에 그를 축복하시지 않았다.
On the contrary, God did not bless Esau, because he thought so little of his birthright that he traded it for a bowl of lentil pottage.

둘째로, 야곱은 사탄세계인 하란으로 들어가 21 년 간을 고역(苦役)하면서 가정과 재물을 중심하고 장자의 기업을 복귀하는 싸움에서 승리해 가지고 가나안으로 돌아왔던 것이다.
Second, Jacob went to Haran, which represented the satanic world. After suffering through twenty-one years of drudgery, he triumphed over Laban in the fight to restore the birthright by gaining family and wealth as his due inheritance. After winning this victory , Jacob returned to Canaan.

셋째로, 야곱은 하란에서 하나님이 약속하신 땅 가나안으로 돌어올 때, 얍복강에서 천사(天使)와의 싸움에서 승리하여 실체로써 천사에 대한 주관성(主管性)을 복귀하였던 것이다.
Third, on his way back to Canaan, the land of the promised blessing, Jacob triumphed in wrestling with an angel at the ford of Jabbok, thereby restoring dominion over the angel in a substantial struggle.

야곱은 이와 같이 하여 드디어 아벨의 입장을 탕감복귀함으로써 ‘실체헌제(實體獻祭)’를 위한 중심인물이 되었었다.
Through these three victories, Jacob restored through indemnity the position of Abel.
Thereupon, Jacob became the central figure of the substantial offering.

이로써 에서와 야곱은 하나님이 아벨의 헌제를 받으셨을 때의 가인과 아벨의 입장을 확립하였기 때문에,
Esau and Jacob thus secured the positions in which Cain and Abel had stood at the moment when God accepted Abel’s offering.

그들이‘타락성을 벗기 위한 탕감조건’을 세우려면 에서는 야곱을 사랑하고, 그를 중보(仲保)로 세우며,
Accordingly, for Jacob and Esau to fulfill the indemnity condition to remove the fallen nature, Esau needed to love Jacob, respect him as his mediator to God

그의 주관을 받는 입장에서 순종굴복(順從屈伏)하여 축복을 받은 야곱으로부터 선(善)을 이어받음으로써 선을 번식하는 입장에 서야만 했던 것이다.
obediently submit to Jacob’s directions, and finally , multiply goodness by inheriting goodness from the bearer of God’s blessing.

그런데 실제에 있어 에서는 야곱이 하란에서 21 년 간의 고역(苦役)을 마치고 하늘편 처자(妻子)와 재물을 취하여 가지고 가나안으로 돌아올 때,
Indeed, when Jacob returned to Canaan with his family and wealth after enduring twenty-one years of hardship in Haran, he moved Esau to overcome his former hostility:

그대로 그를 사랑하고 환영하였기 때문에(창 33:4)그들은 ‘타락성을 벗기 위한 탕감조건’을 세울 수 있게 되었다.
And Jacob lifted up his eyes and looked, and behold, Esau was coming, and four hundred men with him. So he divided the children among Leah and Rachel and the two maids. And he put the maids with their children in front, then Leah with her children, and Rachel and Joseph last of all. He himself went on before them, bowing himself to the ground seven times, until he came near to his brother. But Esau ran to meet him, and embraced him, and fell on his neck and kissed him, and they wept.

—Gen. 33:1-4 When Esau opened his arms and affectionately welcomed Jacob, they fulfilled the indemnity condition to remove the fallen nature. For the first time, the foundation of substance was laid successfully.

그리하여 그들은 아담가정의 가인과 아벨, 또 노아가정의 셈과 함이 ‘실체헌제(實體獻祭)’에 실패하였던 것을 탕감복귀(蕩減復歸)할 수 있게 되었었다.
When Jacob and Esau succeeded in making the substantial offering, they restored through indemnity the previous failures in making substantial offerings: the failures of Cain and Abel in Adam’s family and of Ham and Shem in Noah’s family.

이와 같이 에서와 야곱이 ‘실체헌제’에 성공함으로써, 일찍이 아담가정으로부터 ‘실체헌제(實體獻祭)’를 탕감복귀하여 나온 종적인역사노정을 아브라함을 중심한 복귀섭리노정 중 이삭가정에서 비로소 횡적으로 탕감복귀하게 되었던 것이다.
Their victory in the providence centered on Abraham also restored through indemnity, horizontally in one family, the long vertical course of history in which God had been working to restore the foundation of substance.

하나님이 에서를 태중(胎中)에서부터 미워하였다고 로마서 9 장 11 절 내지 13 절에 기록되어 있으나,
Esau had been in the position to be hated by God from the time he was inside his mother’s womb ( Rom. 9:11-13 )

이와 같이 그는 야곱에게 굴복하여 자기의 책임분담(責任分擔)을 다하였기 때문에 복귀한 가인의 입장에 설 수 있게 되어 드디어 하나님의 사랑을 받게 되었던 것이다.
only because he had been given the role of Cain, who was on Satan’s side, for the purpose of setting up an indemnity condition in the providence of restoration.

따라서 하나님이 그를 미워하였다고 기록되어 있는 것은,다만 그가 복귀섭리(復歸攝理)의 탕감조건(蕩減條件)을 맞추어 나아가는 데 있어서 사탄편인 가인의 입장에 있었기 때문에 미움을 받을 수 있었던 그 입장을 두고 하신 말씀이었음을 알아야 한다.
Once he submitted to Jacob and completed his portion of responsibility, he stood in the position of restored Cain and was at last able to receive God’s love.