DP. Part 2. Chapter 1. The Providence to Lay the Foundation for Restoration 1-1 THE PROVIDENCE OF RESTORATION IN ADAM’S FAMILY – 아담가정을 중심한 복귀섭리 -THE FOUNDATION OF FAITH – 믿음의 기대

제 1 장 복귀기대섭리시대
Chapter 1 The Providence to Lay the Foundation for Restoration

제 1 절 아담가정을 중심한 복귀섭리
SECTION 1 THE PROVIDENCE OF RESTORATION IN ADAM’S FAMILY

타락(墮落)은 비록 인간 자신의 잘못으로 되어진 것이지만, 하나님이 그 타락인간을 구원(救援)하시지 않을 수 없다는 데 대하여는, 이미 전편 제 3 장 제 2 절 Ⅰ에서 논한 바 있다.
Even though the Fall resulted from human failure, God has felt responsible to save fallen humanity. (cf. Messiah 2.1 )

그러므로 ‘메시아를 위한 기대’를 세워 타락인간을 복귀(復歸)하시려는 섭리는 일찍이 아담가정으로부터 시작되었던 것이다.
Therefore, God immediately began His providence to restore fallen people by having Adam’s family lay the foundation for the Messiah.

이미 서론(緖論)에서 논한 바와같이 아담은 사탄과 혈연관계(血緣關係)를 맺었기 때문에, 하나님도 대할 수 있는 중간 위치(中間位置)에 처하게 되었던 것이다.
Due to Adam’s kinship of blood with Satan, he was in the midway position, relating with both God and Satan. ( cf. Restoration 1.1 )

따라서 이와같이 중간위치에 처해 있었던 타락인간(墮落人間)을 하늘편으로 분립(分立)하여 ‘메시아를 위한 기대’를 조성하기 위하여는, 타락인간 자신이 어떠한 탕감조건(蕩減條件)을 세워야만 했었다.
For a fallen person standing in the midway position to be purified, come to God’s side and establish the foundation for the Messiah, he must fulfill a condition of indemnity.

그러므로 아담가정이 ‘믿음의 기대’와 ‘실체기대(實體基臺)’ 를 복귀하는 탕감조건을 세우고, 그로써 이루어지는 ‘메시아를 위한 기대’ 위에서,
Consequently, for the providence of restoration to be accomplished in Adam’s family, the members of his family had to make certain conditions of indemnity to restore the foundation of faith and the foundation of substance.

메시아를 맞는 데까지 나아가지 않으면 복귀섭리(復歸攝理)는 이루어질 수 없었던 것이다.
On these two foundations, the foundation for the Messiah was to have been established, and the Messiah could have come to Adam’s family.


Ⅰ. 믿음의 기대
1. THE FOUNDATION OF FAITH

첫째로 ‘믿음의 기대’를 복귀하기 위하여는 그것을 탕감복귀(蕩減復歸)하기 위한 어떠한 조건물이 있어야 한다.
To restore through indemnity the foundation of faith, fallen people must set up an object for the condition.

원래 아담은 믿음의 기대를 세우기 위한 조건으로 주셨던 하나님의 말씀을 그의 불신으로 말미암아 잃어버리고 말았던 것이다.
Due to his faithlessness, Adam lost the Word of God, which had been given him in order to fulfill the condition necessary to establish the foundation of faith.

이리하여 하나님의 말씀을 직접 받을 수 없는 자리에 떨어진 타락한 아담이 그 믿음의 기대를 복귀하기 위하여는,
He fell to the position where he could no longer receive the Word of God directly. Consequently, in restoring the foundation of faith,

그가 믿음으로써 말씀 대신의 어떠한 조건물을 하나님의 뜻에 맞도록 세워야만 했던 것이다.
Adam had to faithfully offer in a manner acceptable to God some object for the condition, substituting for God’s Word.

아담가정에서 세워야 했던 이 말씀 대신의 조건물은 제물(祭物)이었다.
For Adam’s family, this object was a sacrificial offering.

둘째는, ‘믿음의 기대’ 를 복귀하기 위하여는 그 기대를 복귀할 수 있는 중심인물(中心人物)이 있어야 한다.
To restore the foundation of faith, there must also be a central figure.

아담가정에 있어서 믿음의 기대를 복귀해야 했던 중심인물은 물론 아담 자신이었다.
One would expect that the central figure in Adam’s family be Adam himself.

그러므로 아담이 마땅히 제물을 바쳐야 하였던 것이고,
It would seem that Adam should have offered the sacrifice,

그가 이 제물을 합당하게 바치는가 바치지 못하는가에 따라 ‘믿음의 기대’ 의 조성 여부가 결정될 것이었다.
and that whether or not he made the offering in an acceptable manner would have determined success or failure in laying the foundation of faith.

그러나 성서(聖書)의 기록을 보면, 아담이 제물을 바치지 못하고 가인과 아벨로부터 제물을 바쳤던 것이니, 그 이유는 어디에 있었던가?
Yet nowhere in the biblical record do we find Adam offering a sacrifice. Instead, his sons Cain and Abel offered them. What was the reason for this?

창조원리(創造原理)에 의하면 인간은 본래 한주인을 대하도록창조되었다.
According to the Principle of Creation, human beings were created to serve only one master.(Matt. 6:24 )

그렇기 때문에 두 주인을 대하는 처지에 있는 존재를 상대로 하여 창조원리적인 섭리를 할 수는 없는 것이다.
God cannot conduct His providence in accord with the Principle with someone who serves two masters.

만일 하나님께서 아담과 그 제물을 대하신다면,
If God were to accept Adam and his offering,

사탄도 또한 아담과 혈연관계(血緣關係)가 있음을 조건삼아, 이것들을 대하려고 할 것은 말할 것도 없는 것이다.
Satan would use his ties of kinship with Adam as a condition through which to make a counterclaim upon him and his offering.

그렇게 된다면 결국 아담은 하나님과 사탄의 두 주인을 대하는 비원리적인 처지에 서게 된다.
In that case, Adam would be placed in the unprincipled situation of having to serve two masters: God and Satan.

하나님은 이와같은 비원리적(非原理的)인 섭리를 하실 수 없으므로,
Since God could not conduct such an unprincipled providence,

선 악 두 성품의 모체가 된 아담을,
He took the course of symbolically dividing Adam,

선성품적(善性稟的)인 존재와 악성품적(惡性稟的)인 존재의 둘로 갈라 세우는 섭리를 하시지 않을 수 없었던 것이다.
who embodied both good and evil, into two entities, one representing good and the other representing evil—an arrangement in line with the Principle.

이와같은 목적을 위하여 하나님은 아담의 두 아들을 각각 선악(善惡)의 표시체로 분립시킨 후에,
For this reason, God gave Adam two sons, representing good and evil,

그들로 하여금 하나님과 사탄을 각각 대할 수 있는,
and set them in positions where each dealt with only one master,

즉 한 주인 상대의 원리적인 입장에 세워 놓고 제각기 제물(祭物)을 바치게 하셨던 것이다.
God or Satan. After setting up this arrangement, God had the two sons offer sacrifices separately.

그러면 가인과 아벨은 다 같이 아담의 자식인데,
Cain and Abel were both sons of Adam.

누구를 선의 표시체로서 하나님을 대할 수 있는 입장에 세우고,
Which one of them was to represent goodness and relate with God,

또 누구를 악의 표시체로서 사탄을 대할 수 있는 입장에 세워야할것인가?
and which was to represent evil and interact with Satan?

가인과 아벨은 다 함께 해와의 타락의 열매였다.
Both Cain and Abel were the fruits of Eve’s fall;

따라서 타락의 모체(母體)인 해와의 타락경로에 의하여서 그것이 결정되어야 했던 것이다.
hence, their relative positions were determined according to its course.

그런데 해와의 타락은 두 가지의 불륜(不倫)한 사랑의 행동으로 인하여 성립되었었다.
Eve’s fall was consummated through two different illicit love relationships.

즉 첫째번은 천사장(天使長)과의 사랑으로 인한 영적 타락(靈的 墮落)이었으며,
The first was the spiritual fall through her love with the Archangel.

둘째 번은 아담의 사랑으로 인한 육적 타락이었던 것이다.
The second was the physical fall through her love with Adam.

물 론 이것들은 모두 똑같은 타락행위(墮落行爲)임에는 틀림이 없다. 그러나이 둘 가운데서 어느 것이 보다 원리적이며 보다 용서받을 수 있는 행위인가를 가려 본다면, 첫째 번의 사랑에 의한 타락행위보다는 둘째 번의 사랑에 의한 타락행위라고 보지 않을 수 없는 것이다. 왜냐하면 첫번 째의 타락행위가 하나님과 같이 눈이 밝아지려고 한, 즉 때 아닌 때에 때의 것을 바라는 과분한 욕망이 동기가 되어(창세기 3 장 5 절) 비원리적 상대인 천사장과 관계를 맺었던 것임에 비하여,
Principle and more forgivable than the first. Eve’s first fallen act was motivated by her excessive desire to enjoy what it was not yet time for her to enjoy and have her eyes opened, like God. (Gen. 3:5 ) Certainly, the two relationships were both fallen acts. Yet between the two, the second act of love was more in line with the This desire led her to consummate a relationship of unprincipled sexual love with the Archangel.

둘째 번의 타락행위는 첫째 번의 행위가 분륜한 것이었음을 깨닫고 다시 하나님편으로 돌아가고자 하였던 심정이 동기가 되어, 아직 하나님이 허락하신 때는 아니었다 할지라도, 원리적 상대인 아담과 관계를 맺었던 것이기 때문이다(전편 제 2 장 제 2 절 Ⅱ).
In comparison, Eve’s second fallen act was motivated by her heartfelt longing to return to God’s bosom after she realized that her first fallen relationship had been illicit. This desire led her to consummate a relationship with Adam,her intended spouse according to the Principle, even though God did not yet permit it.(cf. Fall 2.2)

그런데 가인과 아벨은 모두 해와의 불륜한 사랑의 열매인 것이다.
Cain and Abel were both fruits of Eve’s illicit love.

따라서 해와를 중심하고 맺어진 두 형의 불륜한 사랑의 행위들을 조건으로 가름하여 가인과 아벨을 각각 상이(相異)한 두 표시적 입장에 세울 수밖에 없었던 것이다.
God discriminated between them based on Eve’s two illicit acts of love and accordingly placed Cain and Abel in two opposing positions.

즉 가인은 사랑의 첫 열매이므로,
In other words, since Cain was the first fruit of Eve’s love,

그 첫번 째 것이었던 천사장(天使長)과의 사랑으로 인한 타락행동을 표징(表徵)하는 악의 표시체로서,
signifying Eve’s first fallen act of love with the Archangel, he was chosen to represent evil.

사탄을 대할 수 있는 입장에 세워졌고,
Therefore, he was in a position to relate with Satan.

아벨을 사랑의 둘째 열매이므로,
Since Abel was the second fruit of Eve’s love,

그 두번 째 것이었던 아담과의 사랑으로 인한 타락행동을 나타내는 선의 표시체로서,
signifying Eve’s second fallen act of love with Adam, he was chosen to represent goodness.

하나님을 대할 수 있는 입장에 세워졌던 것이다.
Therefore, he was in a position to relate with God.

하나님이 창조하신 원리의 세계를 사탄이 먼저 차지하였었기 때문에,
For his part, Satan had seized control of the creation,

하나님에 앞서 사탄이 먼저 비원리적인 입장에서 그 원리형(原理型)의 세계를 이루어 나아가게 되었던 것이다.
which God had created by the Principle, and established an unprincipled world having only the outward form of God’s intended universe.

그런데 원래 하나님이 맏이를 세워서 장자(長子)의 기업(基業)을 계승시키려고 하셨던 원리적인 기준이 있었기 때문에,
In the original, principled world, God intended to raise up the eldest son and have him inherit the birthright.

사탄도 둘째 것에보다도 맏것에 대한 미련이 더욱 컸었던 것이다.
Therefore, Satan felt a stronger attachment to the elder son than he did to the younger.

거기에다 사탄은 그 때 이미 피조세계(被造世界)를 차지한 입장에 있었기 때문에,
Since Satan had already claimed the universe, he vied with God for the elder son,

보다 미련이 컸던 장자 가인을 먼저 취하려 하였다.
Cain, who was more valuable to him.

따라서 하나님은 사탄이 미련을 갖고 대하는 가인보다도 아벨을 대하셨던 것이다.
Because Satan had a strong attachment to Cain, God chose to deal with Abel.

이에 대한 실례를 우리는 성서에서 찾아보기로 하자.
The Bible attests to the discrimination between first- and secondborn sons.

하나님은 가인에게 네가 선을 행하면 어찌 낯을 들지 못하겠느냐 선을 행치 아니하면 죄(사탄)가 문에 엎드리느니라 (창세기 4 장 7 절)고 말씀하셨다.
For example, God said to Cain, “If you do not do well, sin is couching at the door.”(Gen. 4:7 )

이것을 보면, 가인은 사탄의 상대적인 입장에 세워져 있었던 것이 사실임을 알수 있다.
From this we may understand that Cain had a base to relate with Satan.

이스라엘 민족이 출애급시(出埃及時)에 애급의 민족뿐만 아니라 그들의 모든 생축(牲畜)까지도 맏것은 모조리 쳤던 것이니
(출애급기 12 장 29 절)
When the Israelites were about to flee Egypt, God struck the firstborn of the Egyptians, even the firstborn of their livestock,(Exod. 12:29 )

그것들은 모두 가인의 입장으로서, 사탄의 대상이었기 때문이다.
because the Egyptians, as Satan’s vassals, stood in the position of Cain.

한편 이스라엘 민족이 가나안으로 복귀할 때에는,
When the Israelites were returning to the land of Canaan, only the Levites,

차자 아벨의 입장이었던 레위의 손(孫)만이 법궤(法櫃)를 메고 갔었다(신명기 31 장 25 절).
who were in the position of the younger son Abel, were allowed to carry the Ark of the Covenant.(Num. 1:50-53; Deut. 31:25)

그리고 창세기 25 장 23 절을 보면, 하나님은 아직도 출생전 복중의 태아(胎兒)들이었던 장자(長子) 에서를 미워하고 차자(次子) 야곱을 사랑하셨다는 기록이 있다.
It is written that God loved the second son Jacob and hated the first son Esau even while they were still inside their mother’s womb.(Rom. 9:11-13)

이것은 장.차자라는 명분만으로써 그들은 이미 각각 가인과 아벨의 입장에 있었기 때문이다.
They were placed in the positions of Cain or Abel based solely upon the distinction of who was to be the firstborn son.

야곱이 그의 손자 에브라임과 므낫세를 동시에 축복할 때에,
When Jacob was blessing his two grandchildren, Ephraim and Manasseh,

차자 에브라임을 우선적으로 축복하기 위하여 손을 엇바꾸어서 축복하였던 것도(창세기 48 장 14 절) 역시 에브라임이 아벨의 입장이었기 때문이다.
he crossed his hands and laid his right hand on the head of Ephraim, the second son in the position of Abel, to give him the first and greater blessing.(Gen. 48:14)

이러한 원리에 의하여서, 하나님과 사탄을 각각 한 주인으로서 대할 수 있는 위치에 아벨과 가인을 세워 놓고, 제물을 바치게 하셨던 것이다(창세기 4 장 3~5 절).
According to this principle, God placed Cain and Abel in a position where each could deal with only one master, and had them offer sacrifices.(Gen. 4:3-5) When Cain and Abel offered their sacrifices,

그런데 하나님은 아벨의 제물(祭物)은 받으시고 가인의 제물은 받지 않으셨으니 그 이유는 어디 있었던가?
“The Lord had regard for Abel and his offering, but for Cain and his offering he had no regard.”(Gen. 4:4) Why did God accept Abel’s offering but reject Cain’s?

아벨은 하나님이 취하실 수 있는 상대적인 입장에서 믿음으로 하나님의 뜻에 맞도록 제물을 바쳤기 때문에(히브리서 11 장 4 절), 하나님은 그것을 받으셨다(창세기 4 장 4 절).
God received Abel’s sacrifice because he stood in a proper relationship with God. Also, he made the offering in an acceptable manner—through faith (Heb. 11:4) and in line with God’s will. (Heb. 11:4 )

그리하여 아담가정이 세워야 할 믿음의기대는 이루어지게 되었던 것이다.
In this way, Abel successfully laid the foundation of faith in Adam’s family.

이것은 비록 타락인간이라 할지라도, 하나님이 취하실 수 있는 조건만 성립되면, 하나님께서는 그것을 용납(容納)하신다는 것을 교시(敎示)하시기 위함이기도 하였다.
He serves as an example that any fallen person can make an offering acceptable to God provided he satisfies the necessary conditions.

그리고 하나님이 가인의 제물을 받지 않으셨던 것은, 가인이 미워서가 아니었다.
God did not reject Cain’s sacrifice because He hated him.

다만 가인은 사탄이 취할 수 있는 상대적인 입장에 세워졌었으므로,
Rather, because Cain stood in a position to relate with Satan which gave Satan rights over the sacrifice,

하나님이 그 제물을 취하실 수 있는 어떠한 조건을 가인 자신이 세우지 않는 한, 하나님은 그것을 취하실 수 없었기 때문이었다.
God could not accept Cain’s sacrifice unless he first made some condition justifying its acceptance.

하나님은 이것으로써, 사탄의 상대적인 입장에 있는 사람이 하나님편으로 돌아가려면 반드시
The example of Cain shows that in order for a person who has a connection with Satan to return to God’s side,

그 자신이 어떠한 탕감조건(蕩減條件)을 세우지 않으면 아니 된다는 것을 가르쳐 주신 것이다.
he must make a requisite indemnity condition.

그러면 가인은 어떠한 탕감조건을 세워야 하였던가?
What indemnity condition should Cain have made?

그것은 바로 ‘타락성을 벗기위한 탕감조건’이었는데, 이에 관하여는 아래에서 자세히 밝히기로 하겠다.
It was the indemnity condition to remove the fallen nature.